Innowacje i projekty
NASI SŁAWNI RODACY
W procesie wychowawczo-dydaktycznym bardzo ważne miejsce zajmuje rozwijanie uczucia przywiązania do Ojczyzny i dumy z bycia Polką, Polakiem. Chcemy to robić rozbudzając ciekawość poznawczą i kreatywność dzieci w zdobywaniu wiedzy o Polsce i Polakach.
Cele główne:
- zapoznanie dzieci z wybranymi postaciami sławnych Polaków (Jan Paweł II, Fryderyk Chopin, Wisława Szymborska, Julian Tuwim, Jan Brzechwa, Mikołaj Kopernik, Maria Curie-Skłodowska, Adam Małysz i Kamil Stoch, Robert Lewandowski)
- kształtowanie świadomości narodowej: jestem Polką, jestem Polakiem
- krzewienie postawy patriotycznej przez poznawanie sylwetek sławnych Polaków
Cele szczegółowe:
Dziecko:
- wie w jakim kraju mieszka i jakiej jest narodowości
- rozumie słowo patriotyzm
- zna wybrane postacie sławnych Polaków i wie czym się wsławili
- potrafi zdobywać wiadomości
Realizacja projektu:
1. Postawienie dzieciom pytań badawczych np.
- Kogo nazywamy sławnym?
- Czy znacie sławnych Polaków?
- O kim chcielibyście się więcej dowiedzieć?
- Gdzie poszukamy wiadomości o sławnych Polakach?
2. Wybór jednej postaci sławnego Polaka i zdobywanie wiadomości o nim przez dzieci wraz z wychowawcą (literatura, filmy, Internet, rozmowy z członkami rodziny i innymi ludźmi z lokalnego środowiska).
3. Opracowanie zebranych wiadomości w formie inscenizacji, prezentacji multimedialnej, tańca i innych form.
4. Przedstawienie zebranych wiadomości pozostałym grupom w przedszkolu (raz w miesiącu).
Podsumowanie projektu (kwiecień): Wykonanie przez poszczególne grupy plakatu o wybranej przez siebie postaci sławnego Polaka i zorganizowanie wystawy dla rodziców.
W roku szkolnym 2019/2020 grupy przedszkolaków przedstawiły sylwetki: Roberta Lewandowskiego, Kamila Stocha i Adama Małysza, Mikołaja Kopernika oraz Juliana Tuwima. Projekt będzie kontynuowany w bieżącym roku szkolnym, ponieważ nie został ukończony z powodu przejścia w marcu na nauczanie zdalne.
W roku szkolnym 2020/2021 kolejne grupy przedstawią sylwetki: Jana Pawła II, Fryderyka Chopina, Jana Brzechwy, Marii Curie-Skłodowskiej i Wisławy Szymborskiej. Dzieci jednak nie będą prezentować kolegom przedstawień (inscenizacji) na żywo. Przygotowane występy nauczycielki nagrają i przekażą do obejrzenia pozostałym grupom przedszkolaków.
Innowacja pedagogiczna
„Mali Einsteini”
„Pozwólmy dziecku doświadczać, eksperymentować, dowiadywać się i porównywać, szukać i drążyć w głębinach wiedzy, wyruszać w podróże odkrywcze – czasami trudne, ale jakże bogate i fascynujące”
(z „Gawędy Mateusza”) C. Freinet
Innowacja pedagogiczna „Mali Einsteini” została wybrana przez nasze przedszkole, ponieważ zauważyliśmy, że dzieci są ciekawe świata. Cieszy ich proces poznawczy, uwielbiają zadawać pytania i rozwiązywać problemy. Program ten jest pełen przeróżnych doświadczeń, które po przez „magię” wprowadzają dzieci w świat nauki. Dzieci z wielkim zaangażowaniem i ochotą biorą czynny udział w przeprowadzaniu doświadczeń. Mają okazję zagłębić tajniki żywiołów: wody, ognia i powietrza. Każdego miesiąca poznają nowe zagadnienia związane ze światem nauki. Ważny jest każdy element przeprowadzanego doświadczenia nie tylko efekt końcowy ale – samo działanie, które ten efekt wywołało. Prowadzone w ten sposób zajęcia dostarczają dzieciom wielu nowych doświadczeń, emocji i przeżyć.
Celem tej innowacji jest rozbudzenie u dzieci ciekawości otaczającym światem oraz nauczenie ich prowadzenia obserwacji i wyciągania wniosków z przeprowadzonych doświadczeń i eksperymentów oraz rozwijanie zainteresowań poprzez uczestnictwo
w zajęciach badawczych.