Zadanie roczne 2022/2023
„Ruch i zabawa to ważna sprawa”
Szczegółowe założenia zadania:
- wprowadzenie różnorodnych form aktywności ruchowej pobudzających motywacje dzieci do ćwiczeń;
- stworzenie sprzyjających okazji edukacyjnych umożliwiających wpieranie indywidualnego rozwoju dziecka;
- zapoznanie z różnymi dyscyplinami olimpijskimi
- wytwarzanie postaw i nawyków higieniczno – zdrowotnych, nawyków aktywnego spędzania wolnego czasu oraz dbałości o prawidłową postawę ciała;
- zachęcanie rodziców do współdziałania w promowaniu zdrowia i aktywności fizycznej;
Cele szczegółowe:
Dziecko:
- chętnie uczestniczy w zabawach ruchowych oraz w ćwiczeniach gimnastycznych;
- bierze udział w spacerach, wycieczkach;
- wie, że ruch na świeżym powietrzu to zdrowie;
- zdaje sobie sprawę, że trzeba dbać o prawidłową postawę ciała;
- zna formy aktywnego wypoczynku;
- poznaje zasady rywalizacji sportowej;
- dokładnie i starannie wykonuje ćwiczenia;
- słucha poleceń nauczyciela i prawidłowo na nie reaguje;
- współpracuje w zespole podczas aktywności ruchowej;
- umie radzić sobie z przegraną podczas zabaw z elementem rywalizacji;
- przestrzega zasad bezpieczeństwa podczas zabaw ruchowych;
- doskonali koordynację wzrokowo – ruchową;
- doskonali umiejętność pokonywania własnych słabości;
- prawidłowo dobiera poziom trudności wykonywanych ćwiczeń do jego aktualnych możliwości;
- kształtuje umiejętność rozładowywania napięć i emocji poprzez aktywność fizycznej.
Formy i sposoby realizacji:
- zadanie należy do programów profilaktycznych ruchowo –zdrowotnych;
- przeznaczone jest dla dzieci przedszkolnych wszystkich grup wiekowych;
- zadanie realizowane będzie przez cały rok szkolny 2022/2023;
- realizacja zadania będzie wymagać współpracy nauczycieli, dyrekcji, rodziców oraz instytucji.
Właściwy dobór metod i form pracy z dzieckiem zapewniają wychowankowi osiągnięcie sukcesów rozwojowych w atrakcyjny, twórczy oraz aktywny sposób. Dobór metod zależy od indywidualnych możliwości dzieci. W programie przeważają metody aktywizujące, motywujące dziecko oraz umożliwiające praktyczne zastosowanie zdobytej wiedzy. Zarówno metody, jak i formy służą wspomaganiu wszechstronnego rozwoju dziecka rozbudzając jego wiarę we własne siły i możliwości.
Zadania do realizacji:
- codzienne ćwiczenia poranne, zabawy ruchowe z wykorzystaniem różnorodnych przyborów do ćwiczeń gimnastycznych inspirujących dzieci do twórczej aktywności ruchowej;
- wprowadzenie zajęć wychowania fizycznego w tygodniowy plan zajęć;
- przedszkolna spartakiada dla dzieci – np. Dzień Dziecka;
- spotkanie z lokalnymi sportowcami – zajęcia pokazowe;
- wyjścia do różnych kompleksów sportowych tj.
– stadion
– siłownia
– hala sportowa
– orlik
– kort tenisowy
– basen. itp.
- przekazywanie wiedzy na temat zdrowego stylu życia – stworzenie w salach kącika sportowego i kącika zdrowego odżywania;
- zorganizowanie między przedszkolnego konkursu pt.: „Moja rodzinka żyje zdrowo”;
- zaangażowanie rodziców w promowanie zdrowego stylu życia wśród przedszkolaków;
- raz w miesiącu zapoznanie z jedną z olimpijskich dyscyplin sportowych w formie zabaw, gier ruchowych, prezentacji multimedialnej, np.
- wrzesień – siatkówka
- październik – tenis
- listopad – koszykówka
- grudzień – skoki narciarskie
- styczeń – bobsleje
- luty – łyżwiarstwo
- marzec – podnoszenie ciężarów
- kwiecień – wioślarstwo
- maj – judo
- czerwiec – MIESIĄC PODSUMOWUJĄCY WIEDZĘ
(dyscypliny sportowe mogą ulec ewentualnej zmianie)
- wzbogacenie oferty edukacyjnej przedszkola o dodatkowe zajęcia rozwijające sprawność ruchową np. „Akademia zvINNA”, „Akademia Piłkarska Reissa”
Współpraca z rodzicami:
- zapoznanie rodziców z opracowanym zadaniem i jego założeniami (strona internetowa placówki);
- zachęcenie rodziców do współpracy w organizowanych działaniach;
- zachęcenie rodziców do aktywnego spędzania czasu wolnego ze swoimi dziećmi na łonie przyrody;
- uświadomienie rodzicom znaczenia aktywności fizycznej dla zdrowia dzieci i nich samych;
- zachęcenie do udziału w konkursie „Moja rodzinka żyje zdrowo”.
Spodziewane efekty współpracy z rodzicami:
- rodzice poznają założenia zadania i będą współdziałać w jego realizacji;
- poszerzą świadomość wpływu swoich działań wychowawczych na zdrowie dziecka;
- rodzice rozwiną zamiłowane do aktywnego spędzania czasu wolnego ze swoim dzieckiem.
Ewaluacja zadania:
Nauczyciel systematycznie badając rezultaty swoich działań, zawartych w niniejszym programie, dokonuje tego poprzez poznanie poziomu umiejętności dzieci z zakresu czynności ruchowych:
- obserwacje postaw i zachowań dzieci podczas zajęć ruchowych;
- analiza osiągnięć dzieci;
- konsultacje z nauczycielkami na temat zrealizowanych scenariuszy zabaw ruchowych.
Właściwa realizacja treści zadania powinna w przyszłości umożliwić wytworzenie się właściwych kompetencji u dzieci, ułatwiając im funkcjonowanie w życiu, dbałość o własne zdrowie i jego rozwój oraz uczestnictwo w różnorodnych formach aktywności ruchowej.