Przedszkole Samorządowe „Raj Psotników”

Zadanie roczne 2022/2023

„Ruch i zabawa to ważna sprawa”

Szczegółowe założenia zadania:

  • wprowadzenie różnorodnych form aktywności ruchowej pobudzających motywacje dzieci do ćwiczeń;
  • stworzenie sprzyjających okazji edukacyjnych umożliwiających wpieranie indywidualnego rozwoju dziecka;
  • zapoznanie z różnymi dyscyplinami olimpijskimi
  • wytwarzanie postaw i nawyków higieniczno – zdrowotnych, nawyków aktywnego spędzania wolnego czasu oraz dbałości o prawidłową postawę ciała;
  • zachęcanie rodziców do współdziałania w promowaniu zdrowia i aktywności fizycznej;

Cele szczegółowe:

Dziecko:

  • chętnie uczestniczy w zabawach ruchowych oraz w ćwiczeniach gimnastycznych;
  • bierze udział w spacerach, wycieczkach;
  • wie, że ruch na świeżym powietrzu  to zdrowie;
  • zdaje sobie sprawę, że trzeba dbać  o prawidłową postawę ciała;
  • zna formy aktywnego wypoczynku;
  • poznaje zasady rywalizacji sportowej;
  • dokładnie i starannie wykonuje ćwiczenia;
  • słucha poleceń nauczyciela i prawidłowo na nie reaguje;
  • współpracuje w zespole podczas aktywności ruchowej;
  • umie radzić sobie z przegraną podczas zabaw z elementem rywalizacji;
  • przestrzega zasad bezpieczeństwa podczas zabaw ruchowych;
  • doskonali koordynację wzrokowo – ruchową;
  • doskonali umiejętność pokonywania własnych słabości;
  • prawidłowo dobiera poziom trudności wykonywanych ćwiczeń do jego aktualnych możliwości;
  • kształtuje umiejętność rozładowywania napięć i emocji poprzez aktywność fizycznej.

Formy i sposoby realizacji:

  • zadanie należy do programów profilaktycznych ruchowo –zdrowotnych;
  • przeznaczone  jest dla dzieci przedszkolnych wszystkich grup wiekowych;
  • zadanie realizowane będzie przez cały rok szkolny 2022/2023;
  • realizacja zadania będzie wymagać współpracy nauczycieli, dyrekcji,  rodziców oraz instytucji. 

Właściwy dobór metod i form pracy z dzieckiem zapewniają wychowankowi osiągnięcie sukcesów rozwojowych w atrakcyjny, twórczy oraz aktywny sposób. Dobór metod zależy od indywidualnych możliwości dzieci. W programie przeważają metody aktywizujące, motywujące dziecko oraz umożliwiające praktyczne zastosowanie zdobytej wiedzy. Zarówno metody, jak i formy służą wspomaganiu wszechstronnego rozwoju dziecka rozbudzając jego wiarę we własne siły i możliwości.

Zadania do realizacji:

  • codzienne ćwiczenia poranne, zabawy ruchowe z wykorzystaniem różnorodnych przyborów do ćwiczeń gimnastycznych inspirujących dzieci do twórczej aktywności ruchowej;
  • wprowadzenie zajęć wychowania fizycznego w tygodniowy plan zajęć;
  • przedszkolna spartakiada dla dzieci – np. Dzień Dziecka;
  • spotkanie z lokalnymi sportowcami – zajęcia pokazowe;
  • wyjścia do różnych kompleksów sportowych tj.

– stadion

– siłownia

– hala sportowa

– orlik

– kort tenisowy

– basen. itp.

  • przekazywanie wiedzy na temat zdrowego stylu życia – stworzenie w salach kącika sportowego i kącika zdrowego odżywania;
  • zorganizowanie między przedszkolnego konkursu pt.: „Moja rodzinka żyje zdrowo”;
  • zaangażowanie rodziców w promowanie zdrowego stylu życia wśród przedszkolaków;
  • raz w miesiącu zapoznanie z jedną z olimpijskich dyscyplin sportowych w formie zabaw, gier ruchowych, prezentacji multimedialnej, np.
  • wrzesień – siatkówka
  • październik – tenis
  • listopad – koszykówka
  • grudzień – skoki narciarskie
  • styczeń – bobsleje
  • luty – łyżwiarstwo
  • marzec – podnoszenie ciężarów
  • kwiecień – wioślarstwo
  • maj – judo
  • czerwiec – MIESIĄC PODSUMOWUJĄCY WIEDZĘ

(dyscypliny sportowe mogą ulec ewentualnej zmianie)

  • wzbogacenie oferty edukacyjnej przedszkola o dodatkowe zajęcia rozwijające sprawność ruchową np. „Akademia zvINNA”, „Akademia Piłkarska Reissa”

Współpraca z rodzicami:

  • zapoznanie rodziców z opracowanym zadaniem i jego założeniami (strona internetowa placówki);
  •  zachęcenie rodziców do współpracy w organizowanych działaniach;
  • zachęcenie rodziców do aktywnego spędzania czasu wolnego  ze swoimi dziećmi na łonie przyrody;
  • uświadomienie rodzicom znaczenia aktywności fizycznej dla zdrowia dzieci i nich samych;
  • zachęcenie do udziału w konkursie „Moja rodzinka żyje zdrowo”.

Spodziewane efekty współpracy z rodzicami:

  •  rodzice poznają założenia zadania i będą współdziałać w jego realizacji;
  • poszerzą świadomość wpływu swoich działań wychowawczych na zdrowie dziecka;
  • rodzice rozwiną zamiłowane do aktywnego spędzania czasu wolnego ze swoim dzieckiem.

Ewaluacja zadania:

Nauczyciel systematycznie badając rezultaty swoich działań, zawartych w niniejszym programie, dokonuje tego poprzez poznanie poziomu umiejętności dzieci z zakresu czynności ruchowych:

  • obserwacje postaw i zachowań dzieci podczas zajęć ruchowych;
  • analiza osiągnięć dzieci;
  • konsultacje z nauczycielkami na temat zrealizowanych scenariuszy zabaw ruchowych.

Właściwa realizacja treści zadania powinna w przyszłości umożliwić wytworzenie się właściwych kompetencji u dzieci, ułatwiając im funkcjonowanie w życiu, dbałość o własne zdrowie i jego rozwój oraz uczestnictwo w różnorodnych formach aktywności ruchowej.

Skip to content